Odhadování a predikce pohybových stavů vozidel veřejné dopravy multisenzorickou fúzí

Active: 
yes

Navrhovaný studentský projekt je motivován právě se rozbíhajícím společným projektem/grantem zadávajícího učitele a průmyslového partnera (firma Herman Systems z Brna), jehož cílem je vývoj levných avšak přesných a spolehlivých systémů pro odhadování a predikci pohybových stavů vozidel veřejné dopravy, zejména tramvají a městských autobusů. Motivací pro přesnost jsou i úlohy přesného řízení dobrzďování na zastávce či i prevence srážek. Pro účel takového výzkumu a vývoje je ale zapotřebí mít k dispozici jiné (a případně i téměř libovolně dražší) řešení, které poslouží jako etalon, ke kterému se s vlastním řešením můžeme vztahovat. A nalezení, rozchození a předvedení takového "etalonového řešení" bude náplní tohoto studentského projektu.

Prvotní instrukce/nápady

Nápadem je využít špičkové přijímače GNSS od firmy uBlox. Kupříkladu jejich moduly ZED-F9P https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9p-module nabízí centimetrovou přesnost. Několik kusů těchto modulů máme k dispozici (používali jsme je pro experiment s kolonou aut s adaptivními tempomaty na letišti https://radiozurnal.rozhlas.cz/pokud-jde-o-jizdu-v-kolone-trapi-stroje-podobne-problemy-jako-lidi-zjistili-8120406). Výrobce uBlox však nabízí i moduly, které uvnitř fúzují nejen signály z družic a inerciální měření z integrované IMU jednotky, ale navíc umožňují přivést i signál z otáček kol, ať už přímo coby pulzy nebo komunikací přes sběrnici CAN. Pro oblast automotive je takovým produktem nedávno na trh uvedený ZED-F9K https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9k-module, tento je však pro nás nedostupný (prodávají dnes jen ve velkém výrobcům). Nabízí se však i produkt https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9r-module, který vykazuje přibližně stejnou funkcionalitu. Navíc jsou na trhu k dispozici i vývojové kity jako https://www.sparkfun.com/products/16344 či https://www.sparkfun.com/products/16475 či https://www.ardusimple.com/product/simplertk2b-f9r-v3/. Tyto kity jsme již koupili a jsou k dispozici.

Bude tedy nutné vyhodnotit, zda využít ZED-F9P nebo ZED-F9R (nebo obojí), a v případě druhého realizovat připojení na palubní odometrii. Je možné, že už brzy v průběhu studentského projektu se podaří realizovat experimenty na tramvajích nebo autobusech (takových jsme již v minulosti několik realizovali, viz https://youtu.be/oCF8vl4ImaQ), ale nelze to garantovat (záleží i na možnostech partnerů partnerů...). Bezpečnější tedy bude nespoléhat se na přístup k těmto velkým vozidlům a místo toho realizovat experimentální část práce s běžným osobním vozem. Pokud studenti nebudou mít sami nějaký k dispozici, může být použit vůz vedoucího učitele (Renault Megane). Asi nejpohodlnější způsob, jak se dostat k informaci z odometrie je využití protokolu ODB II. Ten je původně určen pro diagnostiku spalování, avšak informaci z odometrie by přes něj mělo být také možné získat. Konektorů se na trhu nabízí celá řada. K dispozici máme hned ELM327 s USB.

Výstupy ze studentského projektu

Tou hlavní inženýrskou výzvou a prvním dílčím cílem celého studentského projektu tak bude napojení ZED-F9R na palubní odometrii osobního vozu přes ODB II a správná konfigurace výsledné sestavy.

Druhým dílčím cílem projektu bude předvedení funkčnosti výsledného systému při jízdách auta po městě. Bude nutné i vymyslet, jak i pro toto řešení, které v budoucnu poslouží jako "kalibrační", ověřovat jeho správnost (kupříkladu manuálním zaznamenáváním průjezdu význačnými body).

Možnost pokračování projektu

Nad výsledky tohoto projektu může být dále stavěno. V případě zahájení práce formou letní stáže bude zcela jistě bude možné v této oblasti následně pokračovat formou individuálních projektu i následných diplomových prací.

Stejně tak může být podle míry nasazení i výsledků práce na tomto projektu finančně ohodnocena (formou zapojení daného studenta či studentů do grantu).

Literatura

- Dokumentace k uBlox ZED-F9R https://www.u-blox.com/en/product/zed-f9r-module

- Dokumentace k OBD II https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Pro práci spíše až navazující (více směrem k algoritmům), ale už i teď snad inspirující/motivující:

- Do, Loi. „V2V Communication-Enabled Collision Avoidance for Railroad Vehicles". Master thesis, Czech Technical University in Prague, 2019. http://hdl.handle.net/10467/82532.
 
- Do, Loi, Ivo Herman, a Zdeněk Hurák. „Onboard Model-Based Prediction of Tram Braking Distance". IFAC-PapersOnLine, 21th IFAC World Congress, 53, č. 2 (1. leden 2020): 15047–52. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2020.12.2006.
 
———. „V2V communication-based rail collision avoidance system for urban light rail vehicles". arXiv:2006.02480 [cs, eess], 3. červen 2020. http://arxiv.org/abs/2006.02480.
 
- Petr, Hrych. Odhadování vybraných fyzikálních parametrů tramvaje v reálném čase relevantních pro palubní predikci zábrzdné dráhy. MS thesis. České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum, 2020. http://hdl.handle.net/10467/88068
 
- Jay Farrell, Aided Navigation: GPS with High Rate Sensors (McGraw-Hill, Inc., 2008);

- Jay A. Farrell et al., „IMU Error State Modeling for State Estimation and Sensor Calibration: A Tutorial", 20. květen 2020, https://escholarship.org/uc/item/1vf7j52p.

- Dan Simon, Optimal State Estimation (Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc., 2006), http://onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/0470045345 (dostupné v doméně ČVUT nebo po přihlášení).

- Teunissen, Peter, and Oliver Montenbruck, eds. Springer Handbook of Global Navigation Satellite Systems. Springer Handbooks. Springer, 2017. Jen některé kapitoly, dostupné na https://ebookcentral.proquest.com/lib/cvut/detail.action?docID=4880030.

 

Contact person: 
Zdeněk Hurák
Video: Test of Rail Collision Warning System for Trams in Ostrava Poruba depot, September 2020
Image: Skoda 15T Tram